“Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”

Wanneer je vastloopt in je werk of in het leven, is het vaak verleidelijk om te proberen te ontsnappen aan de huidige situatie door ergens anders te gaan werken, lang op reis te gaan, een relatie te beëindigen, of emoties te onderdrukken. Ongeacht de gekozen ontsnappingsroute, neem je altijd jezelf mee.
Als je op de volgende plek of in een nieuwe relatie hetzelfde doet als voorheen, zul je hoogstwaarschijnlijk dezelfde resultaten behalen. Hierdoor lijkt het alsof je voortdurend op de vlucht bent voor jezelf.

De manier waarop mensen over zichzelf, anderen en de wereld denken, wordt beïnvloed door gebeurtenissen uit het verleden, vooral tijdens gevoelige periodes in het leven. Deze gebeurtenissen worden opgeslagen op celniveau in ons lichaam en worden gekleurd door onze persoonlijke conclusies. Bij ingrijpende gebeurtenissen, zoals bedrog door een zakelijke partner, ontstaan beperkende gedachten zoals: ‘Ik ga nooit meer samenwerken’, ‘Niemand is te vertrouwen’, en ‘Ik moet voortaan alles alleen doen’. Deze beperkende gevoelens en overtuigingen kunnen je belemmeren in het aangaan van nieuwe partnerschappen in de toekomst.

Bij elke nieuwe ervaring die lijkt op een eerdere (vervelende) gebeurtenis, reageren we op dezelfde manier en bevestigen we de eerder gevormde overtuigingen, zoals ‘Zie je wel, ik kan niemand vertrouwen!’.

Een traumatische gebeurtenis, klein of groot, kan worden gezien als een gebeurtenis waaraan je in meer of mindere mate beperkende gevoelens en overtuigingen hebt gekoppeld. Tegelijkertijd zijn er positieve gevoelens verloren gegaan, omdat je vóór deze gebeurtenis nog vertrouwen had in anderen.
Het gaat niet zozeer om de gebeurtenis op zich, maar eerder om de beperkende gevoelens en overtuigingen die we aan die gebeurtenis verbinden, en de positieve gevoelens die we daarbij verliezen. Daarom hoeft een traumatische gebeurtenis niet voor iedereen hetzelfde te zijn.

Naarmate je ouder wordt en meer levensgebeurtenissen ervaart, raakt jouw rugzak voller met beperkende gevoelens en overtuigingen, terwijl positieve gevoelens verloren gaan. Uiteindelijk kan dit leiden tot onzekerheid en afhankelijkheid van anderen, wat weer kan bijdragen aan het risico op een burn-out.

De Body Mind Release methode is erop gericht om de beperkende gevoelens en overtuigingen die je in de loop der jaren hebt verzameld, los te laten en de verloren positieve gevoelens terug te halen. Hierdoor krijg je zelfvertrouwen terug en word je minder afhankelijk van anderen.

Uitgelichte posts

Affirmaties

Plant positieve zaadjes in je gedachten!

Het is niet de mening van anderen die er toe doet, maar wat jij diep van binnen over jezelf gelooft.

Waar de Body Mind Release methode jou bij kan helpen

Holisme

Vijf holistische niveaus

Kwaliteiten van een HSP

Welke kwaliteiten herken jij?

Hoe weet ik of ik hoogsensitief ben?

Doe de test!

“Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”

Voel je je vastzitten in werk of het leven? Ontsnappen lijkt soms de oplossing, maar waar je ook gaat, neem je jezelf mee.

Recente blogposts

Affirmaties

Plant positieve zaadjes in je gedachten!

Lees verder

Ontdek jouw HSP-type!

Lees meer over de vier verschillende subtypes van hoogsensitviteit

Lees verder

“Spanning is wie je denkt dat je moet zijn, ontspanning is wie je bent”

Navigeren door Stress: Begrip, Beheer en Balans

Lees verder

Het is niet de mening van anderen die er toe doet, maar wat jij diep van binnen over jezelf gelooft.

Waar de Body Mind Release methode jou bij kan helpen

Lees verder

Holisme

Vijf holistische niveaus

Lees verder

Kwaliteiten van een HSP

Welke kwaliteiten herken jij?

Lees verder